Thursday, February 20, 2014

Si Kecil vs Mama & Papa

Dialog si anak kecil bersama mama & papanya.

Si anak kecil: Kenapa mama dan papa meninggalkan saya di sini semasa saya masih kecil? Tahukah mama dan papa yang saya rindukan sentuhan dan belaian mama dan papa?

Mama & papa: Mama & papa tidak mampu menjaga kamu.

Si anak kecil: Adakah dengan kehadiran saya ke dunia ini telah membebankan mama & papa?

Mama & papa hanya diam dan berlalu pergi dari pandangan anaknya.





Setelah si anak meningkat dewasa, mama & papanya pula bertanyakan anaknya soalan.

Mama & papa: Kenapa kamu meninggalkan mama & papa di sini? Mama & papa rindukan sentuhan dan kasih sayang kamu.

Si anak: Maafkan saya. Saya juga tidak mampu menjaga mama & papa.

Sekali lagi mama & papa terdiam dan melihat anaknya berlalu pergi dari pandangannya.





Andainya dulu kedua ibubapanya menghulurkan tangan dan dengan erat memegang tangannya dengan sentuhan kasih sayang tanpa mengenal erti penat, keadaan pasti tidak akan sama seperti itu. Percayalah dengan ketentuan-Nya. Allah Maha Adil.

***Untuk renungan bersama. Minta maaf saya pohon sekiranya dengan post ini mungkin ada hati yang tersentuh. Anak adalah amanah daripada-Nya. Jaga dan hargailah mereka dengan sebaik mungkin. ***

2 comments:

kuyam said...

Sedap ayat2 dalam post ni :) i love my parents and my future daughter and sons too! ;)

Aisha said...

Sbg perkongsian utk manfaat bersama. ~wit love~

Post a Comment